Featured Post 1

Featured Post 1

Featured Post 2

Featured Post 2

"Apabila kita dilahirkan,

Kita menangis orang lain gembira,

Berusahalah apabila kita mati kelak,

orang lain menangis tapi kita masih mampu tersenyum"

(Hamka)

Apa gambaran barat tentang Hari Kiamat?

Friday, November 6, 2009


Anda pasti tahu mengenai angka 2012 bukan? 2012 dipecayai adalah tahun berakhirnya dunia (the end of the world) atau hari kiamat. Tahun 2012BC adalah ramalan daripada masyarakat purba (Mayan) mengenai hari kiamat. Pada tahun ini juga dipecayai berlaku gempa bumi besar,ombak mega tsunami dan juga pelanggaran antara Bumi dan Planet X. Pihak NASA tidak menafikan tentang kewujudan Planet X atau Nibiru yang menuju kearah bumi. Apa agaknya yang akan anda lakukan seandainya perkara itu benar-benar terjadi? Masa depan kita sudah pun diketahui.. dan perlu di ingat, semua itu adalah ramalan barat tentang kejadian Hari Kiamat.

Bagi kita umat Islam.. percaya pada Hari Kiamat merupakan rukun Iman yang k-5 dan kita wajib percaya pada suatu hari nati dunia akan hancur lebur, rosak binasa dan segala mahluk benyawa pasti akan mati, kemudian manusia akan dihidupkan kembali dari kubur mereka untuk dihitung amalan mereka dan mendapat pembalasan.

Jom kita lihat apa gambaran barat tentang hari kiamat





Menurut perspektif Islam

Tanda-tanda kiamat adalah alamat kiamat yang menunjukkan akan terjadinya kiamat tersebut. Dan tanda-tanda kiamat ada dua: tanda-tanda kiamat besar dan tanda-tanda kiamat kecil.

Tanda kiamat kecil adalah tanda yang datang sebelum kiamat dengan waktu yang relatif yang lama, dan kejadiannya biasa, seperti dicabutnya ilmu, dominannya kebodohan, minum khamr, penzinaan berleluasa, pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik, banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang dan lain-lain.

Tanda kiamat besar adalah perkara yang besar yang muncul mendekati kiamat yang kemunculannya tidak biasa terjadi, seperti muncul Dajjal, Nabi Isa a.s., Ya’juj dan Ma’juj, terbit matahari dari Barat, dan lain-lain.

Para ulama berbeza pendapat tentang permulaan yang muncul dari tanda kiamat besar. Tetapi Ibnu Hajar berkata, “Yang kuat dari sejumlah berita tanda-tanda kiamat, bahwa keluarnya Dajjal adalah awal dari tanda-tanda kiamat besar, dengan terjadinya perubahan secara menyeluruh di muka bumi. Dan diakhiri dengan wafatnya Isa a.s. Sedangkan terbitnya matahari dari Barat adalah awal dari tanda-tanda kiamat besar yang mengakibatkan perubahan alam semesta dan berakhir dengan terjadinya kiamat.” Ibnu Hajar melanjutkan, ”Hikmah dari kejadian ini bahwa ketika terbit matahari dari barat, maka tertutuplah pintu taubat.” (Fathul Bari)

0 comments:

Post a Comment

:: Renungkan ::

"Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah"

Popular Posts


Total Pageviews

 

Copyright © 2010 Bicara Cyber • Design by Dzignine
Tower Defense GamesGame Video Recorder